HTML

Nézz, nézz az ég felé...

Egyszer volt, hol nem volt két fiatal, akik hosszú, küzdelmes időszak után végre családdá lettek, és úgy gondolták, boldogan élnek, míg meg nem halnak. De a kalandok csak ezután kezdődtek igazán...

Utolsó kommentek

  • nezzazegfele [Hu ]: @málé mackó: Szia Mackó, megvagyunk... nezzazegfele.blog.hu/2014/09/15/tomondatokban_573 (2014.09.15. 22:28) A mi spirálunk
  • málé mackó: Hello kedves nezzazegfele, hogy vagytok? Bevált a férjed helyi munkalehetősége? Remélem nincs óri... (2014.09.15. 22:27) A mi spirálunk
  • nezzazegfele [Hu ]: @Dragonlady (now in Indonesia): Szia, megvagyok... nezzazegfele.blog.hu/2014/09/15/tomondatokban_573 (2014.09.15. 22:26) Rákgyógyítás
  • Dragonlady (Bp, Hun): hol vagy? jól eltűntél :-( (2014.09.15. 22:26) Rákgyógyítás
  • nezzazegfele [Hu ]: @QUERCUS: Érdekes fejlemények. Kíváncsi vagyok a végkifejletre néhány áltam ismert konkrét esetben... (2014.07.30. 09:58) Rákgyógyítás
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • nezzazegfele [Hu ]: @málé mackó: Szia Mackó, megvagyunk... nezzazegfele.blog.hu/2014/09/15/tomondatokban_573 (2014.09.15. 22:28) A mi spirálunk
  • nezzazegfele [Hu ]: @Dragonlady (now in Indonesia): Szia, megvagyok... nezzazegfele.blog.hu/2014/09/15/tomondatokban_573 (2014.09.15. 22:26) Rákgyógyítás
  • : @Muscari: Tudni nem tudom mert nem próbáltam de azt hiszem nem is szeretném. Ha nem fizikailag neh... (2014.07.26. 12:28) Idősgondozóként Angliában - Muscari története
  • nezzazegfele [Hu ]: @Muscari: Összefutott a számban a nyál... :D Apukám hozott úgy tíz kiló sárgabarackot, három rész... (2014.07.19. 17:37) Az ideális meló - a kezdet
  • nezzazegfele [Hu ]: @QUERCUS: Ebből a szempontból tök mindegy, hogy mit csinál a végrehajtó, mert állambácsi ugyanúgy ... (2014.07.19. 09:36) Ideális munka II.

Live Traffic Stats

 

2014.07.17. 13:24 nezzazegfele [Hu ]

Idősgondozóként Angliában - Muscari története

 

Az alábbiakban Muscari összefoglaló beszámolóját olvashatjátok az angliai carer munkáról, ízelítőt kapva a kihívásokból és a lehetőségekből.
Köszönöm Muscari, hogy megosztottad velem, velünk a történetedet:

 

carer.jpg

Copyright: tan4ikk / 123RF Stock Photo


Azelőtt sosem gondoltam volna, hogy ilyesmit fogok csinálni, nem is tartottam volna magam rá alkalmasnak. Azonban ahogy változnak az idők, úgy mi is változunk.

Ami nagyon jó benne, hogy már alapfokú nyelvtudással el lehet indulni és nagyon nagy a kereslet. Nagy a fluktuáció is, ami már a tréningen megmutatkozik: a harmadik napra lefeleződoött a társaság. Tudom, hogy ez a munka nem való mindenkinek, nagyon sok empátia es türelem kell hozzá, nem mindenki képes csinálni, van sok ember, aki irtózik a testnedvektől például.

Az idősgondozásban Angliában nem betegnek, hanem kliensnek (client) hívják foglalkozásunk alanyát. Alapvetően két fő fajtája van a carer-ségnek, a  live-in és a live-out.

Az elsőnél non-stop 24 órában a klienssel van a beteggondozó, némi szabadidővel, amikor  is egy másik carer helyettesíti. Erről bővebbet nem tudok, azon kívül, hogy magánéleted nincs, viszont cserébe sokat lehet spórolni, mert nem kell a lakhatásért fizetni, ugyanis egy külön szobát kap a carer a lakásban. Aludni sem lehet rendesen, ha az ügyfél olyan, az éjszaka közepén is a rendelkezésére kell állni, ha az illető álmatlanságban szenved, garantáltan te is abban fogsz. Lelkileg eléggé megterhelő. A fizetés változó, én tudok olyanról, aki az évi huszat megkeresi, bruttóban, de neki már nagy tapasztalata van. Illetve sajnos az a tendencia, hogy a fizetesek CSÖKKENNEK. Régebben ez egész jó karriernek számított, ma már korántsem az.

Ami a live-out-ban a jó dolog, az a nagy flexibilitás. Ha akarsz, csak hétvégén dolgozol, ha akarsz, csak hétközben. Ha a délelőtt jó, akkor, ha az este jó, akkor.  Két csúcsidőszak van, a reggel 8-12-ig, majd délután 4-5-től akár este tízig. A kora délután általában holtidő, de azért akkorra is lehet vizitet találni.

Amiről többet tudok, ez a fajta dolog, mikor is naponta több ügyfelet kell végiglátogatni. Az ott töltött idő változatos, fél órától kezdve lehet több óra is, akár 4-5. Vidéken ehhez biztosítanak autót, amiért cserébe valamennyit általában fizetni kell, plusz természetesen a benzint te állod. Lehet, hogy saját autóval is lehet csinálni, sőt szinte biztos, de erről nincsenek infóim.

Itt Londonban én a tömegközlekedést használva látogattam a kis öregjeimet, de volt, aki biciklivel járt. Egy napra  kb. 7-8 vizitet szerveztek nekem, de ez reggeltől estig tartó elfoglaltságot jelentett. Azt tudni kell, hogy csak az ügyfélnél eltöltött nettó időt fizetik, az utazást nem. Nálunk telefonon kellett bejelentkezni, felhívni egy számot és beütni a kódomat, ehhez az ügyfél vezetékes telefonját használtuk (a legtöbb öregnek van).

A fizetés nem túl magas, ahol én dolgoztam, 6.50-t fizettek hétközben, 7 fontot hétvégére. Én két napot dolgoztam szombat és vasárnap. Kora reggeltől estig össze tudtam szedni 9 órat naponta, mindent elvállaltam, amit lehetett, de ennek az volt az ára, hogy csak aludni mentem haza. Lehet csak délelőtt dolgozni, de akkor csak 4-5 órát tud az ember dolgozni effektíve.  Szabadság úgy van, hogy "built in"-nek nevezik, ez azt jelenti, hogy minden megkeresett font mellé hozzá csapnak 12%-ot (remélem, pontosan emlékszem), ami elkülönítve gyűlik és te akkor kéred, amikor akarod. Elengednek akár több hétre is, ha kéred, azzal nincs gond, de pénz csak az után lesz, amennyi órát ledolgoztál. A szerződés ún. 0 órás, szóval nem garantálnak semmit, de nem kell aggódni, mert úgyis adnak elég órát, nem úgy, mint a vendéglátásban.

 

A feladatokról

 

Az elején van egy néhány napos tréning, az alapvető dolgokat megmutatják, amire később majd úgysem emlékszel :-) A munka könnyű, akárki akármit is mond, legalábbis nekem a kávézóval összehasonlítva sokkal könnyebb.  Pelenkázni KELL, anélkül nincs carer munka. Na, de messze nem mindenkit! Nekem talán minden ötödik-hatodik vizitem volt olyan, ahol pelenkázni illetve mosdatni kellett, a kettő értelemszerűen sokszor együtt jár.

Emlékszem, mikor először sor került rá, hogy megmossam a néninek az intim részeit, meg kellett állnom. Aztán vettem egy nagy levegőt, és azt gondoltam: nem fog fájni se neki, se nekem, ő már valószínűleg túl van azon, hogy szégyenkezzen, nekem meg ezért fizetnek. Sőt, én teszek neki jót ezzel. Így hát megcsináltam és túléltük mindketten.

Szóval, a skála igen széles, van, akinek csak el kell mosogatni, egy könnyű ebédet csinálni (általában megmelegiteni a készételt ), reggelire pirítóst és teát csinálni, elmosogatni, felsöpörni, felmosni, mosást betenni, elmenni a boltba.

Van aztán a personal care: segíteni öltözni, mosakodni, van, akit le kell zuhanyozni, megtörölni, fogmosásban segíteni. A legrosszabb, mikor az ágyhoz kötött embert kell az ágyban lefürdetni, de ezt mindig ketten csináltuk. Aztán van, hogy át kell transzferálni az ágyból a tolószékbe és vissza, erre különféle eszközök vannak a beteg állapotától függően. Általában  a súlyosabb betegekhez mindig két carert küldenek, sok esetben a családtagok segítenek nekünk.

 

Hadd meséljem el a két végletet.

Idős öregúr, valaha személyi titkár volt az egyik nagy napilap főszerkesztőjénél. Kissé demens, de nagyon kedves, udvarias ember. Vele egy órát beszélgettem, elmostam neki két poharat és kivittem a szemetet. Néha bekentem a kezét meg a lábát.

Másik véglet: súlyos, előrehaladott szklerózis multiplex, öntudatlan szegény nő, hasfalba vezetett szondával táplálják. Őt segítettem megmosni az állandó, bentlakó carer-jének, hát az elég szörnyű volt.

A legtöbb eset persze valahol a kettő között mozog, nem kell tőle megijedni.

 

A munkatársakról egy pár szót.

A legtöbben természetesen bevándorlók voltunk, főleg Kelet-Európa képviseltette magát, de találkoztam olasszal és etióppal, és szomáliaival is. Sok második, vagy ki tudja hanyadik generációs fekete lány is dolgozott velünk, ők képviselték a bennszülotteket. A többség nő, de nagy szükség van férfi gondozókra is! Volt jópár egyetemista, de idősebb csajokkal is találkoztam. Azonkívül anyukákkal, akik csak hétvégén dolgoztak, amikor apuka otthon volt.

Az idősek 90%-a kedves, aranyos és hálás neked, hogy segítesz. Van, aki sokszor rosszkedvű és türelmetlen, én azok felé is megértéssel fordultam, hisz beteg emberekről van szó.  Emlékszem, nagyon jólesett, hogy az egyik néninek az arca hogy felderült mindig, mikor meglátott: te vagy az, jaj de jó!

Én ezekért a pillanatokért szerettem csinálni, aztán végül a pénz és a családdal töltött kevés idő miatt hagytam ott. Akkoriban két munkám volt és közben a kávézóban előléptettek, így azt választottam, mert a kettő együtt ugyan jó pénz volt, de nem bírtam én sem, meg a család sem hosszútávon.

Még egy fontos dolog, hogy erkölcsi bizonyítványt kérnek, ezt ők maguk megigénylik, de kifizetni neked kell majd. Viszont mindenképp útlevél kell hozzá, a személyi NEM JÓ.

Másik megoldás, hogy csináltat az ember UK jogsit, az is kb. 80 font, azt már elfogadják, a jogsi igényléshez meg elég a személyi (ki érti ezt?) Van hely, ahol születési anyakönyvi kivonatot is kérnek, persze a régi nem jó, az új, többnyelvű kell, tőlem ezt mondjuk nem kértek.

Hamarosan a lányom lép majd a nyomdokaimba, az egyetem mellett ezt szeretné majd csinálni, én teljes mellszélességgel támogatom.

Ennyi így röviden összefoglalva, talán elég ahhoz, hogy segítsen meghozni a nagy döntést, hogy valaki tudná-e és szeretné-e csinálni ezt a fajta munkát, vagy sem.

 

 

18 komment

Címkék: munka angol szakma fizetés tudnivalók carer idősgondozó London Anglia


A bejegyzés trackback címe:

https://nezzazegfele.blog.hu/api/trackback/id/tr206516257

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Muscari 2014.07.17. 14:42:14

Koszi szepen, hogy kitetted. Ha felmerul valami kerdes, szivesen valaszolok.

Sajnos most olvastam rola, hogy Magyarorszagon mennyivel rosszabb helyzetben vannak a beteg, idos emberek, legalabb is egy reszuk.

index.hu/belfold/2014/07/17/elsikkasztottak_a_lakok_nyugdijat_a_peceli_idosotthonban/

nezzazegfele [Hu ] · http://www.nezzazegfele.blog.hu 2014.07.17. 14:59:56

@Muscari: Köszi :)

A péceli történet több, mint gyomorforgató... Már a tömegsír is felháborított, amikor lehozta a sajtó a napokban, de ez, amit élő emberekkel művelnek... :(((

micsoda? 2014.07.17. 21:29:58

Hát igen, valahol ott kezdődik, hogy az idős, gondoszásra szoruló embert nem betegnek, hanem ügyfélnek tekintik. A kor nem érdem, de nem is betegség. Nálunk mindkettő bőven létezik. Hihetetlenül bután tudnak viselkedni idős emberek a korukra hivatkozva. Az is igaz, hogy itt nyugernek hivják a koros embert, és úgy is bánnak velük.
Jó a poszt, tanulhat belőle akiben van akarat.

chocco channel 2014.07.17. 21:31:52

Amikor kijottem kulfoldre kozel tiz eve en is voltam apolo egy dilihazban,idosek otthonaban es autistaknal.

Az egyetlen ami jo volt benne az az,h soha tobbet nem kell azon a teruleten dokgoznom,eletem egyik legnehezebb idoszaka volt:-)))))

Nyilvan mara mar megvaltozott a dolog,de soha tobbet nem csinalnam leven semmi szepseget nem latok benne.

A Tyne folyó déli partja 2014.07.17. 22:36:27

na, én harmadik fajta dolgozó voltam. egy bentlakásos otthonban (mozgássérültek voltak, nem feltétlenül öregek). tehát, ott laktak, mi, alkalmazottak meg mindig mentünk oda, és beosztás volt, hol reggel, hol délután mentünk (éjjelre külön emberek voltak, csak néha kellett őket helyettesíteni). voltak egész napos műszakok is, reggel fél nyolctól este fél tízig. és a beosztás összevissza volt, tehát nem egyik héten délelőtt, másik héten délután, hanem totálisan összevissza, megesett, hogy egyik nap délután, este fél tízig, másnap 14 órázás reggel fél nyolc és este fél tíz közt, harmadnap reggeles, megint fél nyolctól.

s egy kicsit se volt könnyű, mivel mi nem csak teát csináltunk, meg megmostuk a lábukat, hanem bizony mindent mi csináltunk a legtöbbnek, fürdetés, pelenkázás, vécére tevés (kinek, mi), etetés, fogmosás, öltöztetés, borotválás, cipőfűző bekötése, mindent. a 24 lakóból egy tudta ellátni magát teljesen, kb. kettő volt az elején, akire csak rá kellett nézni, utána ebből az egyik már egyre inkább leépült, őt is teljesen el kellett látni. a többieknek mindent az égvilágon mi csináltuk.

és sokan frusztráltak voltak, haraptak, meg ütöttek volna, s bunkók voltak velünk, mert csak.

nemhogy könnyű munka nem volt, hanem határozottan nehéz.

bevándorlók csak mi voltunk hárman magyarok, meg pár agency worker, az összes többi alkalmazott angol.

J.László 2014.07.17. 23:01:26

Az alkoholbeteg-gondozás milyen Angliában?

Muscari 2014.07.18. 12:06:53

@A Tyne folyó déli partja: ugy latszik, nagyon nagy kulonbseg van az idosotthon es a hazi betegapolas kozott. Persze ez valahol ertheto, otthonba mar a sulyosabb esetek kerulnek, akiket nem lehet otthon ellatni valamilyen okbol kifolyolag. Nekem is volt kliensem, akit vegul betettek egy otthonba, de szegenynek egy szem rokona sem volt.

**mimi** 2014.07.18. 14:35:41

de jó, hogy megírtad....ezen is elgondolkodtam, de azt hiszem nem menne...
Köszönöm :)

A Tyne folyó déli partja 2014.07.18. 21:03:32

@Muscari: a mieinknek soknak volt rokona, viszont nem tudták volna őket otthon ellátni. a másik fele olyan volt, akinek nem volt rokona, vagy ha volt is, letojták őket. mint a bácsi, akire az elején csak felügyelni kellett, a végén meg már pelenkázni, mindent csinálni neki. az ő felesége jött először hetente (ezt mesélték, mire én ott voltam, már nem látogatta senki), aztán kéthetente, aztán egyre ritkábban, aztán soha. de volt olyan is, akit betettek, aztán soha nem látogatták. meg akinek nem mondták meg, hogy ezentúl itt fog lakni, csak elvitték az otthonba, aztán otthagyták.

a lemorzsolódás nálunk is nagy volt, mert meghirdették support workerként, s azt hitték a jelentkezők, hogy könnyű kis munka lesz, csak rájuk kell nézni, teát csinálni nekik, ilyesmi. aztán mikor rájöttek, hogy gyakorlatilag mindent nekünk kell csinálni, elijedtek. sok nálunk magatehetetlen volt, vagy ha nem az, akkor nem érezte, hogy pisilnie kell, azért kellett pelenkázni.

mindenesetre, nekem egyáltalán nem az az emlékem róla, hogy könnyű lett volna, sőt.

Muscari 2014.07.18. 23:07:45

@J.László: sajnos errol nem tudok semmit

2014.07.23. 00:58:27

Rettenetesen nehéz munka lehet. Remélem nem kell megérnem a saját pelenkázásom.

Muscari 2014.07.26. 10:23:02

@Turchi: szerintem ez hozzaallas kerdese, fizikailag nem kifejezetten nehez. Nem vagy non-stop mozgasban, mivel a munka, a klinensek igenyeinek megfeleloen valtozatos. Ha valaki lelkileg nem birja, az mas, annak nem szabad csinalni.

Volt olyan, hogy egy bacsinal napi 3x1 orat kaptam. A munkat, amit vegeznem kellett, fel ora alatt megcsinaltam, azutan meg olvasgattam. Es ez teljesen szabalyos, kifizetik a teljes orat.

Masik pelda: este egy nenit kellett agyba dugnom. Haloing fel, gyogyszer, tea, suti. Erre kaptam haromnegyed orat, de ha husz percet tartott akkor sokat mondok. Volt, hogy a neni mar at is oltozott, mire odaertem.
Direkt rakerdeztem, azt modtak, ha a munkat rendesen elvegezzuk, hamarabb is elmehetunk (ugye telefonon be es ki kell jelentkezni), es a teljes vizit ki lesz fizetve.
Sokan nem is szerettek volna, ha sokaig ott maradok naluk. En azt mondom, fizikailag nem kifejezetten megterhelo.

A fenti kommentekbol azt szurtem le, hogy az idosotthon viszont sokkal kemenyebb, mar csak azert is, mert oda mar a sulyosabb esetek kerulnek. Nem hiszem, hogy azt bevallalnam.

2014.07.26. 12:28:24

@Muscari: Tudni nem tudom mert nem próbáltam de azt hiszem nem is szeretném. Ha nem fizikailag nehéz akkor máshogy. Nekem még a gondolat is fáj ha csinálnom kellene.
süti beállítások módosítása